زیر گنبد کبود (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)

انعکاس اخبار و آثار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره 1 بوشهر

زیر گنبد کبود (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)

انعکاس اخبار و آثار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره 1 بوشهر

بیانیه ی هیئت داوران دوازدهمین جشنواره ی نمایش عروسکی

پوستر دوازدهمین جشنواره نمایش عروسکی استان بوشهر - طرح و اجرا : محمدعلی یزدان شناس 

 

 

بیانیه ی هیئت داوران  دوازدهمین جشنواره ی نمایش عروسکی

اعضاء و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر

16 و 17مهر ماه 1388  

به نام آفریننده  

اکنون که با اتّکال به خداوند و در سایه ی تعهّد ، علاقه مندی و پویایی مربیان خلّاق و اعضاء فعّال کانون دوازدهمین جشنواره ی نمایش عروسکی اعضاء و مربیان کانون را غنی ، شکوفا و متنوّع پشت سر می گذاریم خداوند را شاکریم که با عنایت خویش ، ضمن توفیق خدمت گذاری به رشد دادن توانمندی ها و علاقه مندی های کودکان و نوجوانان این استان ، ما را در برداشتن گامهایی موثر وبلند در ارتقاء سطح کیفی و کمّی هنر نمایش استان و تجلّی فرهنگ عمومی وسیله ساخته است تا در عرصه ی مفاهیم انسانی و معنوی با اندیشه و دل انسانها روبه رو باشیم و در زلال سازی اعماق هستی انسان ها بکوشیم .                     

با شکر گذاری بر این توفیق و تقدیر از حمایت های فکری ، مالی و عاطفی مدیر محترم استان جناب آقای قادریان می پردازیم به مقوله ی تخصّصی نمایش کودک و نوجوان و بررسی کوتاهی داریم بر روند رشد فنّی مربیان در شناخت اهداف کار، اشراف بر کارگردانی ، نمایش نامه نویسی یا انتخاب نمایش نامه ی مناسب ، همچنین میزان شناخت مخاطب.

 

تزکیه :

پیش از هر چیز متذکر می شویم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل اهمیت امر تربیت و تزکیه کودکان و نوجوانان در همه ی فعالیت های 32 گانه حتا اردو مهم تربیت اعضاء و هدایت آنها به سمت شناخت بزرگواری های انسانی و معنوی ست .بنابراین انتظار می رود که مربیان ِ کارگردان به سلامت و شایستگی متون ، رفتار بازیگر و سایر عوامل توجه داشته باشند .

 

شیوه نامه :   

مطالعه ی شیوه نامه های مربوط به فعالیت های کانون من جمله شیوه نامه ی نمایش عروسکی برای رفع ابهام به واسطه ی رایزنی با کارشناس محترم هنری  و عملکرد صحیح و به قاعده از جمله مواردی ست که بایست بیشتر و بیشتر بدان عمل نمود.

 

 بازبینی:

متاسفانه نقد برجسته ای بر روند تمهیدات جشنواره ی نمایش عروسکی در استان بوشهر وارد است که بر می گردد به ضرورت بازبینی و راهیابی نمایش های شایسته به جشنواره .این ضرورت از دیدگاه داوران جشنواره به عنوان کارشناسان کانون و داور پیشکسوت حاج آقا علی قربانی به عنوان یک امر مهم مطرح گردیده است که از مدیریت محترم کانون درخواست می گردد با تغییر روش و نگرش ها زمینه ی بازبینی ، اصلاح نمایش ها وهمفکری با مربیان کارگردان پیش اطز جشنواره برای همکاران کارشناس فرآهم آید.                                                               

 

متون :

لازم است نویسندگان محترم متون نمایشی یا بازنویسان در آگاهی رسانی به مخاطب در بروشورقید نمایند که  اگر متن بازنویسی شده می

باشد؛ حتماً واژه ی  بازنویسی و نام کتاب منبع قید گردد.

 

موسیقی :

در ارتباط با موسیقی از محسنات جشنواره ی این سال توجه کارگردانان محترم به جایگاه ارزنده ی موسیقی در لذّت بخشی و کمک به درک لحظات خاص نمایشی بود که رشد چشمگیری داشته است . اما در زمینه ی هماهنگی موسیقی با فضای سالن ، استفاده ی مناسب از ابزرار و امکانات صوتی ، تنظیم صدا و در کل برخورداری از روح نوازشگری موسیقی ، لازم است کارگردان و مسئول موسیقی هر نمایش مطالعه و تجربه اندوزی بیشتری نماید.

 

عروسک گردانی و صدای عروسک :

مسئله ی مهمی که امسال در جشنواره نمودی بارز داشت مسئله ی عروسک گردانی ست که با توجه به منابع مطالعاتی ، تجربه ی سالیان ، منابع دیداری نمایشی لازم است عروسک گردانی را با دقّت ، خلّاقانه و مفهوم پرداخت کنند.

جایگاه ایست و حرکت عروسکها ، جراًت و تازگی در حرکت ها ، تنوّع میزانسن و تنوّع صداگذاری ، غافلگیر یا محظوظ نمودن مخاطب از حرکت های غیر تکراری و دور از کسالت از جمله مسائل مهمی ست که باید با آگاهی و جدّی نگری بیشتری با آن برخورد نمود.  

                                   

جایگاه تخیّل :

تخیّل و عنصر فانتزی با دارا بودن دامنه ی جادویی وسیعی از خواستگاههای دور و دراز بشر در نامیرایی و جاودانگی ، میل به زیبایی مطلق ، میل به نیکویی ، قدرتمندی و شکست ناپذیری ، و با بروز اتقاقات عجیب در سرزمین های عجیب ، همچنین با برخورداری گسترده ای از آزادی در ترکیب سازی چهره ، رفتار ، حادثه ، مکان و زمان ؛ مخاطب خود را در وادی لذّت بردن از جهانی اینچنین امن و آرمانی غوطه ور می سازد و وجود دنیایی سراسر خوبی و کامروایی را در دل آنها نوید می دهد .عنصر فانتزی و تخیّل با گرایش به زیبایی و خوبی و با برانگیختن حس تحسین و تعجب در کودکان از مهمترین عوامل و ضروریات متون نمایشی کودک می باشد که امیدواریم مربیان کانون با مطالعه ی جدّی تر در این باب این بخش از نیاز و علاقه مندی مخاطبان خود را بشناسند و برآورده نمایند.                                                                

با امید به پایداری و پویایی همه ی شما . من الله التوفیق 

 

 

 

داوران این جشنواره : مهمان و پیشکسوت ارجمند آقای علی قربانی ،کارشناسان ستادی آقای محمد علی یزدان شناس ، خانم ها بدری جحازی و زهرا جهان افروزیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد